31 July 2017

Universets morgengry vil snart åbenbare sig for danske forskere

Rumforskning:

Det nye, enorme James Webb-rumteleskop er endnu ikke sendt op, men allerede nu glæder danske forskere sig til at få viden om exoplaneters atmosfærer og billeder af universets allerførste stjerner og galakser.

Lyset fra de fjerneste stjerner er nu blevet infrarødt. Rumteleskopets spejle er belagt med guld, fordi guld reflekterer infrarød stråling rigtig godt. (Foto: NASA/C. Gunn)

Astrofysikerne kan næsten ikke vente. Billeder fra rumteleskopet James Webb vil afsløre universets historie og fortælle om de allerførste stjerner og galakser. Med det imponerende teleskop vil forskerne endelig kunne se det kosmiske morgengry.

Lektor Sune Toft fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet er blandt dem, der glæder sig: »Med James Webb-teleskopet kan vi komme helt ud til det, vi kalder cosmic dawn – det tidspunkt, hvor universet går fra at være fuldstændig mørkt til at have stjerner, galakser og sorte huller. Det sker i løbet af meget kort tid – som et blink med et øje i det kosmiske perspektiv.«

»Vi ved, at det hele skete, da universet var mellem 300 og 600 millioner år gammelt. Men vi ved ikke, hvordan det skete. Det er et af de store spørgsmål, som James Webb-teleskopet skal hjælpe os med at besvare.«

Læs mere på Videnskab.dk >>